ZAWARTOŚĆ CYFROWEJ PUBLIKACJI:
1.INTERPRETACJE PRZEPISÓW ZABEZPIECZAJĄCE ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORCÓW
- Jak stosować przepisy regulujące zasady prowadzenia działalności gospodarczej w czasie stanu pandemicznego
- Jak postępować w przypadku luki regulacyjnej, które zasad przestały obowiązywać na skutek najnowszych regulacji antykryzysowych?
- Czy koronawirus to siła wyższa? Za co prawnie firma ponosi odpowiedzialność pomimo braku winy, a w jakich przypadkach firma jest wolna od odpowiedzialności
- wzór pisma do kontrahentów określającego brak możliwości wywiązania się z kontraktu z powołaniem na stan siły wyższej.
- Odpowiedzialność prawna i majątkowa przedsiębiorców, członków zarządu za działania w okresie koronawirusa – jak uniknąć negatywnych konsekwencji?
2.ZARZĄDZANIE FIRMĄ W OKRESIE KRYZYSU
- Prawne możliwości ochrony zakładu pracy przed dostępem osób zarażonych SARS-CoV-2
- Czy można żądać od pracownika złożenia oświadczenia o swoim stanie zdrowia lub o kontaktach z osobami chorymi, przed dopuszczeniem go do pracy?
- Czy można żądać takiego oświadczenia od gości/dostawców/podwykonawców wchodzących na teren firmy?
- Wzór oświadczenia o stanie zdrowia wraz z odpowiednią dokumentacją RODO.
- Jak zarządzać firmą pracującą w trybie zdalnym – prawa i obowiązki pracodawcy
- Czy pracodawca ma obowiązek dostarczyć narzędzia pracy?
- Jakie możliwości kontroli pracowników ma pracodawca?
- Czy pracodawca w związku z wprowadzeniem pracy zdalnej może zmienić system pracy z czasowego na zadaniowy?
- Optymalizacja kosztów pracy w czasie kryzysu – jakie nowe uprawnienia otrzymał pracodawca
- przekierowania pracowników do innych zadań – jakie możliwości przekierowania pracownika na inne stanowiska ma pracodawca, gdy na dotychczasowym stanowisku zabrakło pracy; wzór przekierowania pracownika.
- dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy w okresie kryzysu – nowe regulacje prawne zezwalające na zmianę systemu czasu pracy w okresie kryzysu
- obniżenie wynagrodzeń pracowników – kiedy i jak przeprowadzić obniżki wynagrodzeń, aby przetrwać kryzys; wzór porozumienia zmieniającego z pracownikiem.
- zwolnienia pracowników w czasie kryzysu – instrumenty prawne dotyczące zwalniania pracowników „z winy pracownika”, „dyscyplinarne”, „z przyczyn pozostających po stronie pracownika”, konsultacje zwolnienia ze związkami zawodowymi, możliwość zwolnienia zdalnego, w tym pracownika na home office lub w okresie kwarantanny.
- Zarządzanie kryzysowe – jak działać, gdy w obliczu pandemii firma musi podjąć nadzwyczajne środki:
- Zdalne obrady organów spółki w okresie koronawirusa – wzory protokołów obrad zdalnych.
- Upadłość, postępowanie naprawcze lub restrukturyzacyjne w okresie koronawirusa jako remedium na przestój lub utratę płynności – przygotowanie alternatywy i scenariuszy kryzysowych dla prowadzonej działalności.
3.RELACJE Z KONTRAHENTAMI W OKRESIE KORONAWIRUSA
- Czy koronawirus uzasadnia żądanie renegocjacji umowy?
- Jak zabezpieczyć się przed żądaniem zwrotu zaliczek i anulacją zamówień? Jakie alternatywne rozwiązania można zaproponować kontrahentowi?
- Kiedy kontrahent może unieważnić umowę powołując się na regulacje tarczy antykryzysowej?
- Zawieranie umów w czasie pandemii
- Jak uprościć formalności w relacji z kontrahentem i przyspieszyć zawieranie kontraktów także w trybie zdalnym?
- Jak zdalnie podpisać coś, co musi być w formie pisemnej? Jak szybko uzyskać podpis elektroniczny?
- Jak zawierać nowe umowy, aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo prawne i finansowe – wzorcowe klauzule umowne zabezpieczające przed odpowiedzialnością i stratami finansowymi.
- Kara umowna za naruszenia spowodowane pandemią – jak uniknąć?
- Realizacja zleceń i prowadzenie działań sprzedażowych
- Odwoływanie ogłoszonych akcji promocyjnych, anulacja zobowiązań do udzielania rabatów potransakcyjnych – czy to jest możliwe i na jakich warunkach?
- Utrata płynności, a terminy realizacji zleceń – jak postępować kiedy nie można wywiązać się z przyjętych zobowiązań?
- Czy można podnieść ceny usług/produktów w czasie pandemii?
- Realizacja zlecenia w trybie zamówień publicznych – co zmienia koronawirus?
- Wprowadzenie cen maksymalnych na wybrane produkty – czego dotyczy i jakie są sankcje za jej naruszenie?
4.RELACJA Z ORGANAMI ADMINISTRACJI
- Status trwających postępowań sądowych i administracyjnych
- Co można zrobić kiedy nasze postępowanie opóźnia się z powodu koronawiursa, jak przyspieszyć bieg postępowania?
- Jakie terminy obowiązków nakładanych na przedsiębiorców uległy przesunięciu z powodu koronawirusa?
- Jak właściwie załatwiać sprawy urzędowe w okresie koronawirusa, aby uniknąć błędów proceduralnych?
- Odszkodowanie od Skarbu Państwa lub samorządu za działania ograniczające funkcjonowanie firmy
- Jakim przedsiębiorcom przysługuje prawo do ubiegania się od odszkodowanie?
- Jak prawidłowo wyegzekwować poniesione straty za okres objęty ograniczeniami w prowadzeniu działalności?
- Procedura ubiegania się o odszkodowanie – jak przygotować wymaganą dokumentację i skutecznie wyegzekwować od organów państwa należne kwoty?
5.MECHANIZMY POMOCOWE TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ
- Rozwiązania zaprojektowane dla mikroprzedsiębiorców, samozatrudnionych i zleceniobiorców
- Jak uzyskać zwolnienie z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przez okres 3 miesięcy? Jakie warunki musi spełnić samozatrudniony lub zleceniobiorca, aby otrzymać świadczenie miesięczne w kwocie do około 2 tys. zł?
- Kto i w jakim trybie może ubiegać się o jednorazową pożyczkę na pokrycie kosztów prowadzenia działalności w wys. 5 tys. zł
- Instrumenty wspierające przedsiębiorstwa mające kłopoty finansowe
- Jak uzyskać dofinasowanie państwa lub powiatu do wynagrodzeń pracowników?
- Jak uzyskać chociaż prolongatę w płaceniu składek, gdy nie masz prawa do zwolnienia?
- Jak uzyskać prolongatę w płaceniu podatków dochodowych?
- Możliwość uzyskania prolongaty w podatku od nieruchomości?
- Możliwość rozliczenie tegorocznej straty z zyskiem za 2019 rok
- Którym przedsiębiorcom przysługuje przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta do 180 dni od rozwiązania umowy lub zaproponowanie vouchera w zamian za odstąpienie od rezygnacji z umowy?